Loading...

Meten

Bij de meeste boten zijn der I en J van de voorzeilen en de P en E van het grootzeil wel bekend. Vaak staan ze in de documentatie die bij de boot is geleverd. Maar als dat niet zo is en de maten staan niet in ons bestand, dan moeten de zeilen worden gemeten.

Over het meten van zeilen doen nogal wat wilde verhalen de ronde maar de ervaring leert echter dat opmeten van de oude zeilen uitstekend voldoet. Je kunt dan tevens nog wat verbeteringen in de maatgeving aanbrengen op basis van hoeveel ruimte het zeil nog over heeft. Let er op bij het meten van je oude zeil, dat je dit doet onder een beetje spanning – zodat de kreuken er uit zijn – en dat je van eind tot eind opmeet. Het kan voorkomen dat we je vragen de oude zeilen te meten om de maten te vergelijken we de maten met onze database, waar de meeste zeilboottypen in staan. Als er verschillen zijn kunnen de maten nog even gecontroleerd worden.

Als je het niet aandurft kun je het oude zeil, samen met foto’s van het zeil op de boot, ook naar ons opsturen. Je krijgt het oude zeil z.s.m. van ons terug.

Een paar meetbegrippen

Voor het voorzeil:

  • I-maat: hoogte langs mast van het dek tot het aangrijppunt waar de val in de mast gaat
  • J-maat: afstand over dek van mastvoet tot de bevestiging van het voorzeil
  • LP-maat: loodlijn vanaf de schoothoek haaks op het voorstag

Voor het grootzeil:

  • P-maat: lengte van het voorlijk van het grootzeil
  • E-maat: lengte van het onderlijk van het grootzeil
  • Mastbuiging: aantal centimeters die de mast doorbuigt op het grootste punt, gemeten onder aanvangsspanning (normale spanning).

Meten voorzeil

Je kunt de maatvoering van het voorzeil optimaliseren door als het zeil er nog opstaat te kijken hoeveel ruimte er over is bovenin de mast. Verder kun je kijken of de genuarail nog ruimte biedt voor een groter of kleiner onderlijk.

Als je de buitenmaten van het zeil – van eind tot eind – opmeet en tevens de loodlijn (LP) van het voorlijk naar de schoothoek, dan kan er niets fout gaan. Het zeil heeft een driehoeksvorm. Als één van deze maten niet klopt, dan passen de maten niet in de driehoeksvorm. Vaak vergelijken we de maten met de database. Als er verschillen zijn kunnen de maten nog even gecontroleerd worden. Zo ben je er zeker van dat je je voorzeil juist gemeten hebt.

Indien je een rolfok hebt, dan is het van belang aan te geven of de UV aan bakboord of stuurboord moet worden geplaatst. Verder is de maat pees (de verdikking voorop het voorzeil (E op de tekening) op te geven. Tot slot is de lengte van de invoerstrook van belang, het onderste deel van het zeil zonder pees.

Huisman zeilen heeft een handig meetformulier. Als je dit helemaal invult en aan ons opstuurt, hebben we alle gegevens.

Meten grootzeil

Je kunt de maatvoering van het grootzeil optimaliseren door als het zeil er nog opstaat te kijken hoeveel ruimte er over is op de giek en bovenin de mast.

Als je het voorlijk en het onderlijk van je grootzeil meet onder lichte spanning, dus kreukvrij dan heb je een prima basis. Als je daarbij ook het achterlijk opmeet kan er eigenlijk niets meer misgaan. Als één van deze maten niet klopt, dan passen de maten niet in de haakse driehoeksvorm. Vaak vergelijken we de maten met de database. Als er verschillen zijn kunnen de maten nog even gecontroleerd worden. Zo bent u er zeker van dat u uw grootzeil juist heeft gemeten. Verder is het van belang aan te geven wat de maat en type van de mastsledes is en hoeveel doorgelatte zeillatten en reven u in het grootzeil wilt. Tot slot is de peesdikte van het onderlijk van belang.

Huisman zeilen heeft een handig meetformulier. Als je dit helemaal invult en aan ons opstuurt, hebben we alle gegevens.

Als je een rolgrootzeil hebt is het van belang de sleufdikte in de mast te meten. Bij oudere boten is de sleuf soms heel klein.